6 voordelen van krachttraining voor vrouwen in de overgang

krachttraining overgang - personal training

Alle vrouwen krijgen er op een gegeven moment mee te maken; de overgang. Veel vrouwen in de overgang twijfelen of het wel een verstandig idee is om aan krachttraining te gaan doen. Dit komt mede vanwege het feit dat er nog altijd veel misvattingen bestaan over krachttraining voor vrouwen. Toch zien we de populariteit van krachttraining onder dames alsmaar toenemen, in alle leeftijdscategorie√ęn.

Het zijn tegenwoordig niet alleen jonge vrouwen die beginnen met krachttraining, maar er zijn ook genoeg vrouwen in de overgang die starten met krachttraining.

Is het dan echt zo effectief? Het korte antwoord hierop is: ja! Krachttraining biedt namelijk enorm veel gezondheidsvoordelen. Van welke voordelen je allemaal kunt profiteren, dat lees je hieronder.

Voordelen van krachttraining voor vrouwen in de overgang

Wat zijn nou de voornaamste beweegredenen om als vrouw in de overgang aan krachttraining te gaan doen? De grootste voordelen lichten we hieronder voor je toe:

1. Behoud of opbouw van spiermassa

Een van de voornaamste redenen dat men begint met krachttraining is spiermassa opbouwen. Nu is het wel zo dat spiermassa kweken op oudere leeftijd steeds lastiger zal worden, maar dat neemt niet weg dat dit nog altijd goed mogelijk is. Maar ook als je geen spieren opbouwt met de training, of als dit niet jouw doelstelling is, dan kan krachttraining er voor zorgen dat je je spiermassa behoudt.

Vrouwen in de overgang zullen elk jaar meer spiermassa verliezen indien de spieren onbenut blijven. Het is daarom zaak om je spieren te blijven trainen om spierafbraak te voorkomen. De meest effectieve manier hiervoor is krachttraining.

2. Sneller metabolisme

Wil jij je metabolisme versnellen, omdat je bijvoorbeeld een te traag metabolisme hebt, of wil je je vetverbranding omhoog helpen? Het metabolisme versnellen is essentieel als jij (buik)vet wilt verliezen in de overgang of als jij het overtollige vet zoveel mogelijk weg wilt zien te houden. Het metabolisme wordt door krachttraining niet alleen versnelt door de inspanning, maar ook omdat je er spiermassa mee opbouwt of mee behoudt. Spiermassa verbruikt energie, dus hoe meer spiermassa je hebt, hoe hoger je metabolisme is!

3. Minder stress

Zorgt krachttraining voor vrouwen in de overgang voor minder stress? Ja zeker, krachttraining is een hele goede manier om stress te bestrijden. Tijdens en na het trainen maakt je lichaam namelijk endorfine aan, wat ook wel bekend staat als het gelukshormoon. Dit hormoon kan stress effectief bestrijden. Daarnaast is trainen ook nog eens een goede manier om het stresshormoon cortisol te verminderen. Win-win dus!

4. Betere houding

Door krachttraining is het ook nog eens mogelijk om een (veel) betere houding aan te nemen. Met name dankzij het versterken van je rug en buikspieren gaat je zit, sta en loophouding verbeteren. Doordat je een betere houding aanneemt tijdens het dagelijks leven, zal de kans op lage rugpijn en andere ongemakken aanzienlijk afnemen.

5. Behoud van sterke botten

Krachttraining voor vrouwen in de overgang levert een bijdrage aan het behoud van sterke botten. Naar mate je ouder wordt ontkom je er eigenlijk niet aan dat je botten steeds zwakker worden. Gelukkig kun je er wel genoeg aan doen om dit zoveel mogelijk tegen te gaan. Krachttraining is bijvoorbeeld een wetenschappelijk bewezen manier om je botten sterker te maken. Naast training spelen ook voedingsstoffen een prominente rol in het behoud van sterke botten. Zo dragen ook vitamine D en calcium hun steentje bij. Wanneer je dit niet of onvoldoende uit je voeding haalt, kun je dit nog altijd als supplement erbij nemen.

6. Mentale kracht

Voor vrouwen in de overgang is mentale kracht een niet te onderschatten factor voor een gelukkig en vitaal leven. Naast je fysieke kracht, is je mentale kracht dan ook van groot belang. Hoe mooi is het om tegelijkertijd aan deze twee aspecten te werken en deze te verbeteren? Dit is mogelijk met krachttraining. Krachttraining kan depressies tegengaan en daarnaast zorgt het er ook voor dat jij je energieker voelt gedurende de dag.

Morena helpt je bij het bestrijden van overgangsklachten

Nu je weet wat de voordelen zijn, is het natuurlijk goed om te weten hoe je nu eigenlijk het beste kunt beginnen met krachttraining als vrouw in de overgang.

Om jou zo goed mogelijk op weg te helpen, staan wij vrijblijvend voor je klaar om te bespreken wat de beste manier voor jou is om te starten. Meerdere vrouwen gingen je al voor en hebben grote successen behaalt. Zo zijn zij een stuk fitter, sterker en energieker. Naast het bestrijden van de overgang hebben zij nu andere doelen voor zichzelf gesteld om zo fit mogelijk te blijven. Benieuwd of wij jou kunnen helpen? Maak dan snel een gratis afspraak voor een personal training try out sessie.

Auteur: Tessa de Niet

Bron: Fit 4 Life

Deel dit artikel
6 tips voor progressieve overloadGezonde cottage cheese pancakes