Doe jij al aan habit stacking?

habit - personal training

Zo nu en dan is het belangrijk om goede gewoontes weer op te pakken, zeker wanneer deze nog niet blijven hangen in de vaste routine. Dat niet iedere goede zet een gewoonte wordt, is heel logisch. Hoe zorg je er nu voor dat deze goede gewoontes wel blijven hangen? Begin met habit stacking!

Wat is habit stacking?

Laten we beginnen met wat habit stacking is. Habit stacking is een goede gewoonte uitkiezen en toepassen in jouw dagelijkse routine, zodat deze handeling uiteindelijk blijft hangen en een gewoonte wordt. Moeilijk? Nee, maar enige training is wel van belang.

Habit stacking toepassen

Wanneer jij jouw tanden poetst, is het bijvoorbeeld een goed moment om de stretchoefeningen voor de hamstrings op te pakken. Ook is het een idee om de vitaminepillen te nemen na de eerste hap van het ontbijt. Op een actiever moment, neem als voorbeeld jouw training, neem je een slok water na elke set.

Deze voorbeelden klinken best voor de hand liggend, maar het is toch een psychologisch proces. Jouw brein moet getriggerd worden om deze handelingen uit te gaan voeren en te herkennen. Bij een stressvolle situatie is het bijvoorbeeld zo dat jouw brein herkent dat het wordt getriggerd en zal daarop reageren. Dit kunnen wij ook met goede gewoontes, zeker wanneer wij daar een fijn gevoel bij krijgen.

Habit stacking is een kwestie van herhalen

Doe vooral die workout die je online zag en kijk dan wat de dopamine als reactie geeft op jouw humeur. Drink dat glas water wanneer je aan tafel zit met jouw favoriete maal. Eet snackgroenten tijdens de aflevering van jouw favoriete serie. Nieuwe goede gewoontes blijven het beste hangen wanneer dit in combinatie gaat met iets wat leuk of fijn is. Blijf deze stappen steeds herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Je zult merken dat uiteindelijk met deze investering de goede gewoonte een automatisme is geworden.

Sta stil bij jouw habit stacking successen

Lukt het steeds beter om de goede gewoontes toe te passen? Sta daar dan ook regelmatig bij stil en ga na wat voor gevoel en gedrag habit stacking bij jou naar boven brengt. Geef je zelf ook eens een compliment om jouw succes te vieren. Merk je dat na een langere periode habit stacking nog niet heeft gewerkt voor jou? Neem dan contact met ons op. Wij geven jou de juiste tools die makkelijk toepasbaar zijn. Je zult zien dat ook jij successen zult boeken.

Auteur: Zahir van Eck

Deel dit artikel
5 tips om jouw (na) zomer/vakantie gezond door te komen