Op welke manieren stress invloed heeft op jouw prestaties

Personal Training

Stress. Het maakt een onvermijdelijk deel uit van ieders leven. En zoals velen van ons weten is krachttraining of een pittige workout een goede manier om stoom af te blazen en jezelf van stress te ontdoen. Maar als je jezelf constant in een gestreste staat bevindt, wordt je cortisolgehalte (het hormoon wat een stress gevoel veroorzaakt) constant hoog en dit kan een negatief effect hebben op je mentale en fysieke gesteldheid. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je prestatievermogen lager ligt dan dat het normaal zou doen. De vier volgende meest voorkomende effecten zullen zich voordoen als jij je onder constante stress bevindt.

Stress beïnvloedt je rust en herstel

Je herkent vast dat je soms spierpijn of heftige spiervermoeidheid ervaart na een goede training. Dit komt doordat er minuscule scheurtjes ontstaan in de spieren bij het trainen. Met genoeg rust en eiwitten herstellen de spieren en op den duur worden spieren steeds sterker. Zo kun je een dag aan effectieve training afvinken en dag na dag steeds beter en sterker worden. Echter, als jij jezelf te lang in een gestreste staat bevindt, blijft het cortisol gehalte in je bloed constant hoog en heeft dit een negatieve impact op het lichamelijk vermogen om te herstellen. Dit betekent dat je op den duur gevoeliger bent om blessures op te lopen en kan het opvallen dat jouw herstel periode langer duurt dan normaal.

Een van de meest betrouwbare manieren om een oog te houden op het niveau van jouw stresshormonen is door dit regelmatig te laten testen door middel van een bloedtesten. Wij stellen sowieso voor om je bloed jaarlijks te laten testen bij de huisarts, denk aan een APK keuring voor je lichaam.

Stress kan het testosteron gehalte in de war brengen

Je lichaam staat altijd in “fight or flight” wanneer je overweldigd voelt door de werkdruk of thuis niet goed kunt ontspannen. Dit zorg ervoor dat het gehalte van stresshormonen hoog blijft. Zoals eerder genoemd, als jij jezelf constant in deze situaties blijft bevinden, blijven deze hormonen zeer actief aanwezig in het lichaam. Dit kan bijvoorbeeld een negatief effect hebben op het mannelijk geslachtsorgaan. Natuurlijk komt hier een ander hormoon bij kijken, namelijk testosteron. Testosteron speelt een grote rol in het managen van je gewicht en de toename van spiermassa. Deze twee factoren spelen een onwijs grote rol in jouw trainingen. Aan de andere kant kan een verlaagd stressniveau zorgen voor een verhoogd level van testosteron in het mannelijk lichaam en vice versa.

Als je het gevoel hebt dat stressfactoren in jouw leven een negatieve impact hebben op je testosteron niveau, dan kan je ook deze laten testen met een bloedtest. Tekenen van een verminderd testosteron niveau zijn bijvoorbeeld een laag/verminderd libido, toename van gewicht, je lusteloos of laag in energie voelen.

Stress beïnvloedt het metabolisme

Er zijn veel factoren die invloed hebben op jouw metabolisme, maar die je zelf niet kunt controleren. Denk aan leeftijd, geslacht en genen. Echter zijn er een aantal dingen die jij kunt doen om een positieve invloed te hebben in jouw metabolisme. Eén daarvan is het managen van jouw stressfactoren. Wanneer het lichaam zich namelijk in de “fight or flight” modus bevindt, vertraagt je lichaam het metabolisme. Dit kan leiden tot toename van je gewicht en kan een negatief effect hebben op je gedrevenheid om jouw doelen te behalen.

 Als jij je zorgen maakt over je stressniveau en of het op dit moment impact heeft op jouw training of leefwijze, is het belangrijk om te spreken met een professional die jij vertrouwt. Een professional kan jou helpen door het geven van adviezen rondom leefstijlveranderingen, ademhalingstechnieken aan te leren en rust te creëren.

Stress kan jouw voedingskeuzes verpesten

Je voelt je overweldigt door gebeurtenissen van de afgelopen periode en niets klinkt lekkerder dan het bestellen van je favoriete fastfood. Klinkt dit bekend? Deze craving is eigenlijk best rationeel. Stresshormonen hebben namelijk een direct effect op onze eetlust. Dit betekent dat wanner jij jezelf langdurig in een gestreste staat bevindt, jouw maaltijdvoorbereidingen en het drinken van water een stapje terug willen doen voor het consumeren van comfort-food. Denk hierbij aan verwerkte en vaak met suiker gevulde voedingsmiddelen. Onthoud dat het genieten van het consumeren van dit eten, dat gezien wordt als “slecht” of “ongezond”, hoort bij het onderhouden van een gebalanceerd dieet. Maar dit hoor je te doen om de balans te bewaren en jezelf te belonen en niet om toe te geven aan cravings. Wanneer je je ondergesneeuwd voelt en deze cravings regelmatig ondervindt, is het belangrijk om de juiste stappen te nemen en je stressfactoren te managen.

 Zoals je weet is een gezond en gebalanceerd dieet een van de beste stappen om ons lichaam te ondersteunen bij het trainen en herstel hiervan. Om jezelf ervan te verzekeren dat je je lichaam geeft wat het nodig heeft kun je bij een bloedtest ook het niveau van vitamines in het bloed onderzoeken en je dieet bijstellen.

Hulp nodig?

Als je je zorgen maakt dat je stressniveau impact heeft op je training, prestaties in de gym of simpelweg in het dagelijks leven, zorg er dan voor dat je dit bespreekt met een professional die jou kan adviseren om de juiste stappen te ondernemen. Er zijn veel ontspantechnieken om je stressniveau te verlagen en stress te managen. Bespreek met de professional welke technieken voor jou het best werken, zodat jij je weer kunt focussen op de dingen waar jij de meeste plezier uit haalt. Onthoud dat stress niet alleen een slechte invloed heeft op ons leven. Het is alleen belangrijk dat jij je niet elke dag of de hele dag in deze staat bevindt. Balance is key.

Wil jij meer weten over het managen van stress of wil je juist ontladen tijdens gestructureerde trainingen?  Boek dan een gratis try out sessie in of kom op gesprek bij één van onze trainers.

Auteur: Josh Milané

Deel dit artikel
Maak kennis met personal trainer Anouk