Tips om rust te creëren in een onrustige wereld

personal training

Hoe hou je de onrustige wereld van social media, een drukke baan en de verwachtingen van je omgeving in balans? Waar pak jij een momentje voor jezelf om te luisteren naar je gedachten en deze een plekje te geven? In dit blog gaan we het hebben over het creëren van rust en een moment van kalmte.

Tip 1: Vermijd je telefoon in het eerste uur van de dag en lach

Het moment dat je wakker wordt en uur erna zijn je gedachten nog helemaal vrij en schoon. Dit is het rustigste moment van de dag mentaal gezien. Zorg ervoor dat je alle vormen van beeldschermen het komende uur aan de kant laat liggen. Doe in dit uur iets voor jezelf, iets waar jij je mentaal goed bij voelt en een lach op je gezicht mee tovert. Lachen stimuleert namelijk het pleziercentra in het brein waardoor allerlei fijne stofjes vrijkomen. Een stevig potje lachen kan:

  • Stress verminderen
  • Bloeddruk verlagen
  • Immuunsysteem versterken

Fun fact: in India heb je zelfs bedrijven die elke ochtend lachsessies organiseren om een krachtige start van de dag te stimuleren. Begin de dag met een lach is daarom ook geen grapje!

Tip 2: Zoek de natuur op

Om jezelf af te remmen, kan de natuur een goede optie zijn. Wanneer je door het bos of aan het strand wandelt, zet dan één voor één je zintuigen aan en laat de rest even varen. Activeer je zintuigen. Begin met wat je ziet, ruikt, voelt en hoort en wees daar met elke zintuig heel bewust van. Je merkt dat je rust en kalmte ervaart wanneer je dit goed doet.. Je gaat langzamer lopen en neemt daarmee daadwerkelijk een paar stappen terug voor jezelf.

Een heel mooi Japans woord hiervoor is “Shinrin-yoku”, oftewel bosbaden. Dit betekent letterlijk jezelf onderdompelen in de natuur om het gebruik van de zintuigen te stimuleren, maar ook te kalmeren

Tip 3: Braindumpen en een dagboek bijhouden

Er gaat veel in ons hoofd om, omdat we dagelijks met veel factoren te maken hebben. Deze vele gedachten nemen veel ruimte in beslag en kunnen zorgen voor onrust. Door tweemaal daags een dagboek bij te houden, kun je stressfactoren noteren en een plan van aanpak opstellen hoe hiermee om te gaan. In de ochtend noteer je de dingen waar jij je zorgen om maakt, of jij hier invloed op hebt, en zo ja – hoe je hiermee omgaat. In de avond kijk je terug op de dag, hoe je de stressfactoren hebt aangepakt en doe je een zogeheten “braindump”. In dit moment neem je 5 tot 15 minuten de tijd om letterlijk alles in je hoofd zit op te schrijven, zodat dit niet in je hoofd hoeft te spoken terwijl je lichaam in slaap probeert te vallen.

 

Probeer dit aantal tips langzaam te implementeren en je gaat zien dat veel meer rust en overzicht ontstaat in jouw leven. Dit creëert een grotere bewustwording en op deze manier zet je een stap in de richting naar een nieuwe en verbeterde ‘ik’. Vind jij dit toch nog lastig, is iets niet duidelijk of heb je hulp nodig? We moeten allemaal ergens starten, dus wacht niet – maar begin! Trek aan de bel, Team Morena is hier om jou verder te helpen. Boek een gratis try out sessie in of kom op gesprek bij één van onze trainers.

Auteur: Yentl

Deel dit artikel
Transformatie – AngeloFlexibiliteit – verschillende vormen