Slaapproblemen door telefoon

Slaapproblemen door telefoon

Waarschijnlijk maak jij je er ook schuldig aan; je telefoon meenemen naar bed. Het is eigenlijk overbodig, maar toch willen we nog even appen, scrollen op social media of nog even dat laatste mailtje sturen voordat we gaan slapen.
Zoals je wellicht al vaker hebt gehoord (en heel goed weet!) is het beter om je beste vriend zo ver mogelijk weg te houden van je slaapkamer. We geven je 4 hele goede redenen om jouw telefoon voortaan in de woonkamer te laten. Let’s see if it works!

Voordelen van slapen zonder telefoon

  1. Langer slapen
    Het is ook zo logisch. Geen telefoon in bed, betekent geen extra minuten op je telefoon, maar extra slaap. Daarbij zorgt het licht van je telefoon ervoor dat je wakker en alert wordt. Zorg ervoor dat je minimaal 30 minuten voordat je gaat slapen je telefoon al weg legt.
  2. Een beter seksleven
    Een Amerikaans onderzoek kwam tot de conclusie dat 20% van de jongeren met zijn telefoon bezig is tijdens de sex. Hoe dan?! Geef aandacht aan je partner en niet aan je Facebook of Instagram vrienden. Je seksleven zal er op vooruitgaan.
  3. Tijd voor een goed boek
    Stimuleer je hersenen en kom tot rust met een goed boek. Dit effect realiseer je niet met een tablet of telefoon.
  4. Betere nachtrust
    Naast langer slapen, krijg je ook een betere nachtrust als je telefoon niet pal naast je hoofd ligt. De stralingen van jouw telefoon hebben een negatief effect op jouw slaaprust. Je slaapt dus meer ontspannen en rustiger wanneer je telefoon ver bij je vandaan is, aldus deskundigen.
    Schaf daarom een leeslampje aan, koop een wekker en neem dit direct mee in je goede voornemens. Want, een betere nachtrust betekent meer slaap, wat essentieel is wanneer je wilt afvallen, meer energie wilt hebben en een betere focus nodig hebt.

Buiten het feit dat je gezondheidsproblemen op kunt lopen wanneer je slaapt met je telefoon naast je bed, kun je ook gemakkelijker afgeleid raken en daardoor last hebben van slaapproblemen.
Tegenwoordig worden we midden in de nacht wakker om onze e-mail of sociale media nog even snel te checken. Deze gewoontes leiden tot stress, slapeloosheid, slechte concentratie, geïrriteerdheid, en kan zelfs leiden tot nachtmerries en hoofdpijn.

Gezondheidsproblemen

De meest bekende gezondheidsproblemen door het slapen met een telefoon naast je bed zijn als volgt:

  • Nachtmerries
  • Slapeloosheid
  • Problemen met doorslapen
  • Verhoogde angst waarden

De reden achter deze problemen is, zoals hierboven beschreven, de telefoon die naast je ligt terwijl je ligt te slapen. Door je telefoon kunnen zelfregulerende processen zoals je hartritme of je biologische klok uit hun ritme raken. Dit is bewezen en ondersteund door wetenschappers. Wil jij beter functioneren en scherper in het leven staan? Leg je telefoon dan niet naast je wanneer je gaat slapen. Wil je meer advies m.b.t. jouw gezondheid en vitaliteit? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en laat een van onze trainers jou begeleiden.

Sweet Dreams!

Auteur: Tessa de Niet

Deel dit artikel
Groeimindset versus een statische mindsetAlles over gezonde eiwitten