Stappenplan om concreet aan je doelen te starten

Morena Personal Training

Yes! De knoop is doorgehakt, jij gaat aan jouw doel werken. De motivatie is er, maar je hebt geen idee hoe je nu verder moet. No worries, we got you. Met dit stappenplan kun jij direct aan de slag om jouw doelen te behalen!

Maar voordat we beginnen is er één voorwaarden, namelijk: je moet tijd vrij maken. Ja, tijd. Het grootste struikelblok van velen, want ‘druk druk’. Laat ik eerlijk zijn, je ontkomt er niet aan. Mooier kunnen we het niet maken, maar het komt je écht niet aanwaaien. Ja hier gaat tijd en energie in zitten, maar jij wilt toch eindelijk eens jouw doel behalen? Nou, dan. Is dit doel belangrijk genoeg voor je? Laten we dan aan de slag gaan!

Elk begin is lastig, maar met dit stappenplan gaan we je helpen om duidelijkheid te creëren en te eindigen met een concreet actieplan. Zonder plan blijf je in het vage gedeelte hangen en kom je niet tot concrete acties en zie je dus ook geen resultaat. En uiteindelijk willen we wel ons doel behalen, toch?! Laten we starten:

Stap 1: Werk naar een concreet doel toe

Stel jezelf de vraag wat je graag wilt bereiken en maak dit concreet. Schrijf het desnoods op, zodat je het terug kunt lezen en eventueel kunt bijstellen. Bijvoorbeeld: jouw doel is afvallen. Hoeveel wil je afvallen en binnen welke periode wil je dit behalen? Wees daarin realistisch, je gaat bijvoorbeeld geen 30 kilo in een maand afvallen. Een concreet doel kan dan zijn: Ik wil 10 kilo afgevallen zijn binnen een half jaar. Een van de meest betrouwbare manieren om een oog te houden op het niveau van jouw stresshormonen is door dit regelmatig te laten testen door middel van een bloedtesten. Wij stellen sowieso voor om je bloed jaarlijks te laten testen bij de huisarts, denk aan een APK keuring voor je lichaam.

Stap 2: Zorg voor een duidelijke motivatie

Motivatie is je drijvende kracht, de gedachte die jou vooruit gaat duwen. Ga bij jezelf na waarom het behalen van jouw doel belangrijk voor je is. Wees eerlijk in je motivatie, niets is verkeerd. Hoe eerlijker je bent, hoe succesvoller de motivatie is. Zoek daarom naar de kern, blijf op elk antwoord de ‘waarom’ vraag stellen. ‘Ik wil afvallen’ – waarom? ‘Omdat ik er beter uit wil zien’ – waarom? ‘Omdat ik dan meer zelfvertrouwen heb’ – waarom?

Stap 3: Maak subdoelen

Ok, je weet waar je naartoe gaat werken. Maar dat doel is vrij groot. Je kunt verdwalen en daardoor niet weten waar je moet beginnen. Stel jezelf de volgende vraag: welke dingen moet ik veranderen om tot dat doel te komen? Denk in onderwerpen als beweging, voeding, stress, slaap, mindset. Bijvoorbeeld: jij hebt gemerkt dat je een behoorlijk inactief leven hebt. Dit kan dan jouw subdoel worden: Ik ga mijn bewegingsactiviteit verhogen. Als jij je zorgen maakt over je stressniveau en of het op dit moment impact heeft op jouw training of leefwijze, is het belangrijk om te spreken met een professional die jij vertrouwt. Een professional kan jou helpen door het geven van adviezen rondom leefstijlveranderingen, ademhalingstechnieken aan te leren en rust te creëren.

Stap 4: Maak actiepunten

Je subdoelen zijn duidelijk, je weet wáár je aan gaat werken. Nu is het tijd om te bepalen hóe je dat gaat doen. Maak ook deze punten zo concreet mogelijk, het moet spot on duidelijk zijn wat je te doen staat. Als jij jouw bewegingsactiviteit wilt verhogen, kan een actiepunt zijn: ik ga elke dag minimaal 15 minuten wandelen.

Stap 5: De ‘wanneer’-vraag

Je bent er bijna! Je weet nu waar je naartoe gaat werken, wat je moet doen om daar te komen en hoe je dat gaat doen. Dan rest de vraag: ‘Wanneer ga je dit doen?’ Jij hebt besloten dat je elke dag minimaal 15 minuten gaat wandelen. Dat is mooi, maar een dag is lang. 24 uur in een dag, 7 dagen per week waar jij die 15 minuten kunt invullen. Als jij niet duidelijk afspreekt wanneer je gaat wandelen, ga je waarschijnlijk niet wandelen. Dus, wederom concreet: ik ga elke doordeweekse dag tijdens mijn lunchpauze minimaal 15 minuten wandelen.

Stap 6: Je hoeft niet meteen hele bergen te verplaatsen

Easy tiger! We begrijpen het, je bent gemotiveerd en je wilt het liefst zo snel mogelijk veel meters maken. Maar door te veel gas te geven, kun je uit de bocht vliegen. Ga daarom niet te veel in één keer aanpakken, anders overspoel jij jezelf. Het veranderingsproces is intensief en er zijn waarschijnlijk een hoop dingen die jij van jezelf anders moet gaan doen. Begin daarom klein, maak het behapbaar en overzichtelijk. Stel, jij wilt je bewegingsactiviteit verhogen. Het eerste waar je aan denkt is dat je 3x in de week moet gaan sporten. Dat betekent dat je van volledig inactief, naar 3x intensief sporten moet gaan. Dat is heftig! Met klein beginnen bedoelen we dan ook dat je niet in één weg naar de ideale situatie hoeft te gaan. Tussenin zijn nog andere stappen, zoals bijvoorbeeld eerst beginnen met elke dag te wandelen, dan naar 1x in de week sporten en zo op te bouwen naar 2 en 3 keer.

Stap 7: Werk aan 1 doel tegelijk

Één doel gaat al genoeg energie kosten en focus van je vergen. Maak daarom eerst één doel eigen. Wanneer dit doel steeds minder energie vergt om uit te voeren, kun je een ander doel erbij nemen. Wanneer jij dus moeite hebt met beweging én voeding, kies één uit en begin daar. Wij denken namelijk dat we kunnen multitasken en dat klopt! Maar je ziet duidelijk kwaliteitsverschil wanneer jij jouw focus steeds weer moet verleggen. Je zult zien dat je doel veel sneller dichterbij komt wanneer jij je op één ding focust. Kwaliteit boven alles zullen we maar zeggen.

Als je dit hebt doorlopen, heb je een plan van aanpak klaar liggen en kun jij de eerste stappen zetten richting jouw doel. Dit is jouw startpunt! Vanaf hier kan het alleen maar beter worden, mits je er helemaal voor gaat. Vind jij dit toch nog lastig, is iets niet duidelijk of heb je hulp nodig? We moeten allemaal ergens starten, dus wacht niet – maar begin! Trek aan de bel, Team Morena is hier om jou verder te helpen.  Boek een gratis try out sessie in of kom op gesprek bij één van onze trainers.

Auteur: Ruby Cremers

Deel dit artikel
Op welke manieren stress invloed heeft op jouw prestaties