Supplementen voor een krachtig leven met betere resultaten #2

Visolie - personal training

Onlangs is deel 1 van het supplementen drieluik op onze website verschenen. Hierin bespraken we de supplementen creatine en eiwitpoeder. Vandaag is deel 2 aan de beurt en hebben we het over visolie (omega-3) en vitamine D(3). Dit zijn twee supplementen waar veel mensen baat bij hebben. Vooraf willen we benoemen dat de behoefte van supplementen per persoon verschillend is. Context is daarbij key. Bespreek altijd met jouw coach welke supplementen voor jou belangrijk zijn.

Visolie (Omega-3)

Aangeraden gebruik
Omega 3 is een vetzuur en komt voornamelijk voor in vette vis producten. Ons Westers eetpatroon bevat vaak niet voldoende vette vis en dan kan dit supplement van pas komen. Voor een optimaal resultaat wil je dagelijks ongeveer 3 gram omega-3 vetten binnenkrijgen. 100 gram vette vis bevat heel veel goede vetzuren, maar wanneer dit niet mogelijk is, wordt aangeraden om te suppleren.

Dosering en gebruik
Belangrijk om te weten is dat visoliesupplementen kunnen verschillen in kwaliteit. Wanneer je een supplement uitkiest, let er dan op dat deze DHA en EPA bevatten. Dit zijn goede vetzuren. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat veel oliën vervalst waren en daardoor gevaarlijk voor de gezondheid bleken. Kies je supplementen daarom met zorg uit. Dit supplement is van goede kwaliteit en bevat de juiste vetzuren. Visolie supplementen zijn gemaakt van dierlijke vetten, voor vegetariërs en veganisten bestaat een variant van algen.

Voordelen Visolie (Omega-3)

Voldoende omega-3 vetzuren binnenkrijgen brengt een hoop positieve gezondheidseffecten met zich mee:

  • het zorgt o.a. voor meer spiergroei en minder spier-eiwitafbraak. Visolie is dus goed voor spierontwikkeling en behoud van spieren.
  • het heeft ontstekingsremmende werking.
  • het verbetert de insulinegevoeligheid. Dit betekent dat je bloedsuikerspiegel niet te snel stijgt.

Vitamine D(3)

Vitamine D zit in hele kleine hoeveelheden in een aantal voedingsproducten, maar wordt vooral door het lichaam zelf aangemaakt bij blootstelling van de huid aan UV straling. Door blootstelling aan zonlicht, krijgt ons lichaam een goede dosis vitamine D. Helaas wonen wij in Nederland, waar het aantal zonuren niet optimaal is. Vooral in de wintermaanden bevatten onze dagen weinig zonlicht. Daarom is het aan te raden om vitamine D te suppleren.

Dosering en gebruik
We raden bijna iedereen aan te suppleren met in ieder geval 50μg vitamine D3. Dit kan oplopen tot 225μg afhankelijk van een aantal factoren zoals huidskleur, vetpercentage, metabole ziektes zoals diabetes etc. Wil jij weten welk advies voor jou geldt? Plan een voedingsconsult of overleg met je trainer.

Bij suppletie van vitamine D willen we altijd even checken of ons supplement vitamine D2 of vitamine D3 bevat. Aangezien vitamine D2 niet heel erg bio-effectief is bij dieren, is het verstandig te gaan voor een supplement met vitamine D3. Gelukkig zijn niet veel slechte vitamine D3 supplementen op de markt te vinden, omdat het simpelweg niet zo duur is om te produceren. Dit supplement van 75μg wordt aangeraden.

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Neem het daarom bij een maaltijd met vetbronnen en niet op een lege maag.

Let op: Dit advies geldt voor volwassenen, niet voor (jonge) kinderen.

Voordelen Vitamine D(3)

Vitamine D is een erg belangrijke vitamine voor krachtsporters. Het is noodzakelijk voor:

  • het aanmaken van testosteron
  • optimale botkracht
  • een sterk immuunsysteem
  • je mineraalmetabolisme
  • het heeft invloed op de krachtontwikkeling en spiergroei.

Meer informatie over supplementen?

In het derde en tevens laatste blog van dit drieluik, komen de volgende supplementen aan bod: Magnesium en calcium. Wil je nu al meer informatie over welke supplementen voor jou van toepassing zijn? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder.

Bron: Sciencedirect

Auteur: Zahir van Eck

Deel dit artikel
Maak kennis met personal trainer Sander5 tools om mentale verandering waar te maken