Tips om de vrijdagmiddagborrel gezond door te komen

Borrel - Personal Training

De vrijdagmiddagborrel gezond doorkomen past natuurlijk in een gezonde leefstijl. Maar, lukt het jou na een stressvolle werkweek? Als je samen met collega’s even stoom afblaast? Velen vinden zo’n borrel ‘gezelliger’ onder het genot van vaak een alcoholisch drankje en gefrituurd snackje. Volgens een artikel in Metronieuws gebaseerd op onderzoek van vacaturesite Jobbird.com loopt bij ruim 1 op de 5 Nederlandse werknemers de werkborrel flink uit de hand. Hieronder een aantal tips voor werkgevers en werknemers om de werkborrel onder andere zonder een kater en imagoschade te overleven.

Wat houdt het fenomeen vrijdagmiddagborrel in?

De werkborrel op vrijdagmiddag was in veel bedrijven jarenlang een vast moment om in een ongedwongen sfeer met collega’s te socializen. De drukke werkweek even afsluiten en het weekend inluiden. Enkele jaren geleden liep de animo ervoor sterk terug. Tegenwoordig is het fenomeen – dat kortweg VrijMiBo wordt genoemd – weer sterk in opkomst. Bedoeld om de teamgeest te verbeteren en te versterken. Zeker in een tijd waarin flexibele werktijden en thuiswerken steeds gewoner is. Daarnaast is de vrijdagse bedrijfsborrel een moment om aangename en nuttige zaken te combineren. Denk aan het presenteren van de kwartaalcijfers, een nieuw product of campagne enzovoort.

Hoe vrijdagmiddagborrel gezond doorkomen? Gebruik onze tips!

Wil je als werkgever een gezonde vrijdagmiddagborrel organiseren? Dan zijn er natuurlijk allerlei stappen te nemen. Zeker als je een gezonde leefstijl binnen de organisatie propageert. Eigenlijk is het dan niet meer dan een must. Oog hebben voor wat je te drinken inschenkt en welke hapjes je serveert tijdens het gezellige samenzijn op de vrijdagmiddag. Want, een VrijMiBo hoeft helemaal niet uit alcohol en ongezonde, vette borrelhapjes te bestaan. Overigens, ook als werknemer kun je ervoor zorgen dat je tijdens een bedrijfsborrel jezelf in de hand houdt en maandag niet met het schaamrood op de kaken op het werk hoeft te verschijnen.

Tips voor de werkgever

1. Voorkom alcoholmisbruik. Schenk bij voorkeur zwak-alcoholische dranken. Zorg er tegelijkertijd voor dat er meer fris is dan alcohol. Van koffie, thee en water tot alcoholvrije biertjes en wijn en eventueel wat lekkere cocktails zonder alcohol.

2. Laat de vrijdagmiddagborrel niet de hele avond duren. Prik een begin- en eindtijd. En schenk je alcohol? Doe het dan pas na 17.00 uur.

3. Werk met consumptiebonnen of munten waarmee maximaal 2 glazen alcohol kan worden verkregen.

4. Heb je een alcoholbeleid? Dan staat daar vast in beschreven wat wel en niet is toegestaan qua alcoholconsumptie op het werk. Ook welke maatregelen er worden getroffen bij overtreding van de regels. Breng je personeel hiervan op de hoogte. Of formuleer regels voor alcoholgebruik op het werk.

5. Organiseer eens een sportieve of muzikale happening. Ga samen steppen, skaten, tango dansen of houd een muziekquiz of presenteer zangkunsten tijdens een karaoke. Niet alleen gezellig en leuk om te doen, maar ook goed voor de teamspirit en gezondheid van je medewerkers.

6. Durf anders te zijn. Ga voor lekkere alcoholvrije drankjes. Of organiseer een alcoholvrije cocktail demonstratie. Dat past bovendien prima binnen een gezonde leefwijze.

7. Kies voor gezonde borrelhapjes of breng in elk geval variatie aan in het aanbod. Er zijn diverse opties die bijdragen om de vrijdagmiddagborrel gezond doorkomen. Zoek naar verantwoorde alternatieven, zoals volkoren toastjes en mini-rijstwafeltjes. Zet bakjes met een notenmix, popcorn (zonder zout en suiker) en een Japanse mix neer. Schaaltjes met groente als komkommer, selderie, paprika enzovoort met bijvoorbeeld hummus en een yoghurtdip.

8. Laat de medewerkers meedenken over wat lekkere en gezonde opties zijn voor een gezonde vrijdagmiddagborrel. Giet het in een aantrekkelijk vorm en zeker weten dat je positieve reacties krijgt.

Tips voor de werknemer

1. Laat je niet verleiden door het gratis aanbod alcoholische drankjes en calorierijke hapjes. Blijf bij jezelf. Zeg hardop nee! En… laat je niet overhalen door collega’s, omdat je zonder wijntje of biertje ‘ongezellig’ bent.

2. Drink je graag een glaasje alcohol? Beperk je inname tot maximaal 2 drankjes. Dat is ook de toegestane hoeveelheid om eventueel nog zelf naar huis te rijden.

3. Wees je ervan bewust dat een glas alcohol na een lange werkdag hard kan aankomen. Drink je meer? Dan kan het je reputatie schaden. Je zult niet de eerste zijn die loslippig wordt of ongepast gedrag vertoont onder invloed van een borreltje teveel.

4. Heb je trek? Kies dan het liefst het meest gezonde alternatief uit het aanbod snacks.

5. Bedenk dat de vrijdagmiddag borrel bedoeld is om even samen met collega’s te relaxen, misschien wat te netwerken en de afgelopen week door te nemen. Dat kan toch ook prima op een gezonde en verantwoorde manier?

Slechte keuzes gemaakt tijdens de vrijdagmiddagborrel?

Kortom, wil je de vrijdagmiddagborrel gezond doorkomen? Dan zijn er met een kleine inspanning legio mogelijkheden. Toch een slechte keuze gemaakt tijdens de vrijdagmiddagborrel? Geen stress, af en toe is iets te veel snacken of drinken niet erg, mits jouw gedrag nog verantwoord blijft. Wees hierover wel eerlijk tegen jouw personal trainer tijdens jouw meet en weegmoment. Het kan zomaar zijn dat jouw gewicht of vochtbalans hoger is dan verwacht. Deze negatieve gevolgen kunnen tijdens jouw training weer worden aangepakt. Wees gerust, je bent niet de enige die zo nu en dan in een valkuil trapt. Wees jezelf hiervan bewust en herpak jezelf waar dit nodig is. Natuurlijk zijn wij benieuwd naar jullie persoonlijke vrijdagmiddagborrel ervaringen. Geef je reactie aan ons door en laat ons meegenieten!

 

Auteur: Tessa de Niet

Deel dit artikel
Doe jij al aan habit stacking?