Hoeveel moet je nu écht drinken na het sporten?

Dat je water moet drinken voor- tijdens en na het sporten weten we wel. Ook is het bekend dat je minimaal 2 tot 3 liter water per dag moet drinken. De vraag is wanneer je water moet drinken en in welke hoeveelheid.

Drinken voor het sporten

Drinken gaat voor een groot deel automatisch tijdens het sporten: je krijgt een droge keel of gewoonweg dorst. Bijna net zo belangrijk is drinken voor je aan de workout begint. Zorg dus dat je minimaal al 1 liter water hebt gedronken voor je start met sporten. Als je uitgedroogd aan een workout begint, moet je hart harder werken om bloed rond te pompen en stijgt je lichaamstemperatuur sneller.

Urine als gids

Weet je niet precies hoe het ervoor staat met je vochtgehalte? Kijk dan naar de kleur van je urine. Hoe lichter de kleur, hoe kleiner de kans is dat je uitgedroogd bent of raakt. Is je urine wat donkerder? Dan is het tijd om even wat water te drinken.

Pas op dat je je vochtgehalte niet te snel rechtzet. Het is beter om het regelmatig op pijl te houden dan om in een keer heel veel water te drinken vlak voor het sporten. Drink liever zo’n vier uur voor het sporten wat meer en top je niveau dan af met een kleinere hoeveelheid vlak voor het sporten.

Tijdens het sporten

Je spieren bestaan voor driekwart uit water. Je voelt het dus als eerste in je spieren wanneer je te weinig water hebt gedronken. Regelmatig vocht opnemen is daarom ook één van de belangrijkste maatregelen tegen kramp. Denk daarbij aan zo’n 125 tot 250 milliliter per kwartier.

Hoeveel moet je nu écht drinken na het sporten

Na het sporten

Zorg dat je op tijd je vochtgehalte weer op peil brengt. Je spieren kunnen pas herstellen wanneer je genoeg water tot je hebt genomen. Alcohol is overigens een hele slechte keuze na het sporten. Dit zorgt juist voor uitdroging.

Wil je zeker weten dat je genoeg vocht opneemt? Weeg jezelf dan voor en na de training en check hoeveel vocht je bent verloren. Voor iedere kilo die je verliest, moet je ongeveer anderhalve liter water drinken.

Te veel drinken en watervergiftiging

Te veel drinken kan ook schadelijk zijn. Als je meer drinkt dan je kwijtraakt, kun je een watervergiftiging oplopen. Dit herken je aan de volgende symptomen:

  • Je voelt je verward of gedesoriënteerd
  • Moeite met evenwicht houden
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid en overgeven
  • Opgeblazen gevoel

Drink dus niet overmatig, want een watervergiftiging kan ernstige gevolgen hebben.

Hoeveel moet je nu écht drinken na het sporten

Bron: Gezondheidsnet

Auteur: Laura Hanemaaijer
Deel dit artikel
Ondersteun jouw personeel om gezond de Corona crisis door te komenOvergewicht & Corona