Zes rode vlaggen om in de gaten te houden tijdens jouw proces van gewicht verliezen.

Zes rode vlaggen om in de gaten te houden tijdens jouw proces van gewicht verliezen.

In dit artikel bespreken we de ‘’zes rode vlaggen’’ die ons in de praktijk opvallen tijdens het proces van gewicht verliezen. Herken je een of meerdere van deze zes punten bij jezelf? Gebruik dan onze ervaringen, speel er op in en zorg ervoor dat het jou niet in de weg zal staan met behalen van jouw doelen!

1. Te flexibel willen zijn: geen structuur in je dagelijkse voeding

Totaal geen vaste maaltijden voor jezelf willen opstellen, maar altijd flexibel willen zijn en daardoor constant moeten nadenken over wat je moet eten. Begrijp dit niet verkeerd, flexibiliteit is top! Maar probeer eens vanuit een basis te werken, wanneer je een basis hebt kan je vanuit daar flexibel zijn zonder er al te veel over na te hoeven denken. Heb je die basis niet wordt het al snel een onoverzichtelijk zooitje en veranderd ‘’flexibiliteit’’ naar ‘’YOLO’’ zonder het zelf überhaupt door te hebben.

2. Te strikt willen zijn: niks meer van jezelf mogen….

Om maar even lekker met de deur in huis te vallen ergens waar te voor staat is nooit goed. Bovenstaand hebben we het voorbeeld over het belang van een basis creëren voor jouw voedingspatroon. Die basis wilt niet zeggen dat je er nooit meer vanaf mag wijken! Wanneer je er van jezelf nooit meer vanaf mag wijken creëer je voor jezelf een onwerkbaar patroon wat je onmogelijk voor de langere termijn kan volhouden. Laat een leefstijl nou net iets zijn wat je voor een langere periode eigen wilt maken. Herken jij jezelf erin dat je jezelf alleen maar restricties op legt waardoor je later weer terug valt? Probeer dan nog eens goed naar jouw basis te kijken en te kijken hoe je hier flexibeler mee kan omgaan, zodat je een patroon creëert waar je de rest van je leven profijt van hebt.

3. Crash diëten met een veel te laag calorieën inname

In bovenstaande punten spraken we over een leefstijl creëren die voor een langere periode haalbaar is. In dit punt hebben we het over een perfect voorbeeld van een leefstijl die dat niet is, namelijk: crash diëten. Ik hoor de vraag al door je hoofd dwalen: waarom werkt dit niet ik zit toch in een energietekort? Bij een crash dieet kom je in een mega groot energie (calorieën) tekort waarbij vaak, doordat het energietekort zo groot is, een behoorlijk aantal negatieve effecten opspelen. Namelijk krijg je een te kort aan belangrijke voedingstoffen binnen, vermoeidheid gaat opspelen, je immuunsysteem wordt zwakker, en een belangrijke op het gebied van afvallen, je verliest spiermassa in plaats van vetmassa. Dit is een van de redenen waardoor je na het crash diëten vaak snel weer zal aankomen. Als je snel bent afgevallen en je oude eetpatroon weer oppakt, komen de kilo’s er vaak snel weer aan. Dit heeft onder andere te maken met het verlies van je spiermassa in plaats van het gewilde verlies van vetmassa.

We zijn hier globaal ingegaan op de negatieve effecten van crash diëten herken je jezelf hierin? Zoek hier dan vooral meer informatie over op of neem contact met ons op, we helpen je graag verder. 

4. Rekenen op je training en bewegen om af te vallen

Trainen en bewegen is een heel belangrijk component om succesvol af te vallen en je droom lichaam te realiseren. Maar wat we vaak in de praktijk zien gebeuren, is dat mensen dit als ideaal smoesje zien om vervolgens te eten wat ze ook maar willen. Onder het mom van ‘ik train toch’. Gevolg hiervan? Alsnog niet het gewenste resultaat qua afvallen en een hoop frustratie verder. Ondanks dat je genoeg traint, beweegt en hier inderdaad extra calorieën mee verbrandt, blijft het een feit dat je onder jouw energiebalans moet zitten om af te vallen. Wanneer je zoveel extra calorieën eet dat je constant boven jouw energiebalans uitkomt zal je niet afvallen en in dit geval zelfs aankomen.

5. Bepaalde voedingsgroepen verbieden

Bepaalde voedingsgroepen verbieden is een rode vlag om twee redenen. Voor de eerste komen we terug bij het te strikt willen zijn. Je wilt tijdens het afvallen een leefstijl creëren en die jouw eigen maken om een terugval te voorkomen. Doen we dit door bepaalde voedingsgroepen volledig te verbieden? De praktijk leert eerder dat we onwerkbare patronen creëren waardoor de kans op een terugval groter wordt. De tweede reden waarom dit een rode vlag is, komt omdat dit soms wordt gedaan met te weinig informatie en kennis. Zo kan het zijn dat je bepaalde voeding uitsluit waardoor je belangrijke voedingstoffen niet binnen krijgt.

6. Geen plan hebben nadat je doel qua afvallen hebt behaald.

Last but not least! Je hebt jouw doel behaald en nu? Wat we vaak zien is dat mensen zoveel waarde hebben gehecht aan een cijfertje op de weegschaal, dat wanneer ze het gewenste cijfertje eindelijk bereikt hebben, vervolgens alles direct overboord gooien. Dit kan en moet voorkomen worden! Ten eerste het einddoel is niet het belangrijkste, hetgeen wat je tijdens het proces hebt geleerd, dat is wat jouw leven veranderd. Pak alles wat je tijdens het proces hebt geleerd, maak het eigen en denk na over wat er gebeurd nadat jouw doel is bereikt. Maak een plan! Want hoe zonde is het om na al jouw harde werk opnieuw te moeten beginnen?

Focus on the process. If the proces is right, the results will take care of itself.

Ik hoop jou een inzicht te hebben gegeven in de valkuilen tijdens het afvallen en je hiervoor te behoeden. Herken jij jezelf in een van deze zes bovenstaande punten? Laat ons dan vooral weten hoe je hierop gaat inspelen of wellicht al hebt ingespeeld. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en oplossingen hiervan. Heb je hier hulp bij nodig? Twijfel dan vooral niet om hier even met ons over te sparren en neem contact met ons op!

Auteur: Glenn van den Hazel

Deel dit artikel
Te laat komen? Nadelig voor fysieke klachten5 tips om Sinterklaas en kerst goed door te komen